moto5Det var i början av 90-talet som den här motorsporten började ta sig form. Som namnet avslöjar handlade det om tävlingar på helt vanliga vägar. Det var en ytterst farlig sport i sin tidiga fas men har den senaste tiden en annan typ av säkerhet då man i de flesta länder idag endast använder fasta banor till tävlingarna. Här i Sverige besiktas alla tävlingsbanor av Svemo (förbundet) och varje klubb och förening som arrangerar tävlingar måste säkerhetsställa att alla regler (som är tydligt framtagna) följs. Utrustning är viktigt och förutom att motorcykeln måste vara av sporttyp och i ypperligt skick används skinnställ, handskar, rejäla stövlar, ryggskydd och såklart hjälm. Det sker även en besiktning av alla förares utrustning och fordon inför varje tävling. Rent generellt skiljer sig roadracingbanorna ganska rejält från land till land. Banorna byggs dock upp på asfalt med syftet att behålla känslan av ”väg” så långt det går. Man använder allt från kuperade delar till mjuka kurvor. Start och målgång sker på en raka så att bilarna kan accelerera rejält. Förarna startar samtidigt utifrån en typ av kösystem som grundas på tidigare resultat (tid) och den som kommer först i mål med sin motorcykel efter ett bestämt antal kurvor vinner.