Rally är en tuff och väldigt precisionskrävande motorsport där bilarna indelas i olika klasser där motorsvaga är för sig och specialbyggda bilar med hög acceleration för sig. Förarens kartläsare spelar en otroligt viktig roll och det handlar mycket om teamwork och ett synkat samarbete där allt ska ske i sitt rätta moment (förutom att läsa kartan ska denne hålla reda på tider). Rallyracens funktionärer är även de viktiga för att allting ska fungera smidigt och för att hålla en hög säkerhet under loppen. Dessa ser till att alla tider noteras på rätt sätt och så att alla regler följs av både tävlingsförare och publik.

Rally i Sverige

RallyÄven om Sverige inte har haft den bredaste representationen av internationella förare inom motorsporten så kan vi faktiskt stoltsera med världsmästare i rallydisciplinen, Björn Waldegård och Stig Blomqvist. Genom åren har Sverige stått som arrangör för massor av olika rallyrace och det kanske mest populära är det klassiska vinterrallyt (svenska rallyt) (länk till text om Svenska rallyt nedan) som går genom värmlandsskogarna omkring februarimånad varje år. SM i rally är det kända Bergslagsrallyt (länk till text om Bergslagsrallyt nedan) ihop med Sydsvenska rallyt. Sverige har haft ett par världsmästare genom åren och Stig Blomqvist (mästare 1984) är kanske den förare som gjort sig allra mest känd. Även rallysporten har minskat de senaste åren, mest troligt på grund av bristen av internationella förare, något det svenska motorförbundet jobbar för att förändra.

Svenska rallyt (Rally Sweden)

Svenska rallyt är Sveriges största rallytävling som också ingår i det som kallas WRC (med enkla ord Rally-VM som består av diverse deltävlingar). Plats för rallyt är de värmländska skogarna med Hagfors som utgångspunkt. Vägarna är oftast smala och slingriga att ta sig fram på och de stundom istäckta vägarna kräver mycket skickliga och vana förare. Första rallyt kördes redan 1950, den gången på sommaren men har sedan 1965 körts som en vintertävling i början av året. Det här årets vinnare var fransmannen Sebastién Ogier som kör för Volkswagen och nästa års Svenska rally går av stapeln helgen den 11-14 februari.

Bergslagsrallyt

Det har under tidiga år arrangerats flera olika så kallade bilorienteringar i Bergslagens skogar och i och med dessa tävlingar uppkom idén om att samla arrangörer för att göra en större rallytävling i samma område. Det första Bergslagsrallyt arrangerades i januari 1968 och Nora var orten som stod för både start och målgång. Sveriges rallymästare Stig ”Mäster” Blomqvist tog sin första seger i Bergslagsrallyt 1971 och några år senare hade han sin storhetstid med tre segrar i rad. På den här tiden hade rallyt blivit ett tämligen stort intresse bland folk, bland annat sändes Bergslagsrallyt direkt på radio med engagerade kommentatorer. Detta års omgång av Bergslagsrallyt ställdes in på grund av osäkra väderförhållanden men nästa års Bergslagsrally, 2016, är spikat och går av stapeln sista helgen i februari och det är Hällefors som står för start och målgång.

Rally i världen

Utöver de race som ingår i WRC runt om i världen finns andra rallyn som anordnas av andra utomstående arrangörer. Ett av världens mest prestigefyllda rallyn är Dakarrallyt som körs i ytterst svår terräng i Sydamerika. Rallyts sträckor består av svårframkommen terräng utanför vanliga vägar. Det kan exempelvis vara sanddynor eller stenmark. Till skillnad från vanliga rallyn går Dakarrallyt inte lika mycket ut på fart utan här handlar det framför allt om mycket god förar- och kartläsarkunskap och det är av stor betydelse att ha ett skickligt team bakom sig eftersom att terrängen många gånger ställer till stora problem. Svensken Freddy Kottulinsky vann Dakarrallyt i början av 80-talet och Sverige har bland annat gjort sig känt inom rallyvärlden eftersom vi flera gånger haft kvinnliga deltagande förare och kartläsare. Bland flera kan till exempel den folkkära Tina Thörner nämnas som deltog som kartläsare och kom tvåa 2006.