Ronnie Peterson

moto9Ronnie ”Super Swede” Peterson började sin karriär inom Kart-racing där han snart avancerade mot Formel 3 och slutligen slog sig in på den tuffa Formel 1-scenen. Ronnie debuterade 1970 i en March-Ford och redan från början kom han att tillhöra de absolut bästa inom sporten. Närkesonen vann totalt tio Formel 1-lopp; bland annat det förnäma Monaco Grand Prix. Peterson slutade på andra plats i VM både 1971 och 1978 och hans enastående körning gjorde honom till en storfavorit inte bara i Sverige utan även på den internationella arenan. Under vad som kom att bli hans sista säsong skrev han kontrakt som försteförare för prestigefyllda stallet McLaren, men en otäck olycka i september 1978 under Italiens Grand Prix satte tragiskt stopp för allt då Peterson skadades så allvarligt att han dog dagen efter. Under förra årets Monaco Grand Prix bar nuvarande Formel 1-föraren Marcus Ericsson en specialdesignad hjälm för att hedra Peterson. Legendaren har också blivit tilldelad den hedrande utmärkelsen ”Största Bilsportprestation genom tiderna”.

Stig Blomqvist

moto10Örebrosonen Stig Blomqvist är Sveriges största rallyförare genom tiderna med flera vunna titlar och prestigefyllda race bakom sig. Han debuterade för Audis stall på den internationella rallyscenen 1971 i en Audi Quattro och med den bilen vann han VM-titeln 1984. Det klassiska WRC rallyt Svenska Rallyt vann han hela sju gånger och utanför WRC-tävlingarna utmärkte sig Blomqvist genom att ta hem bland annat British Rally Championship flera gånger. Under sin karriär körde han utöver Audi för flera olika stall så som bland annat Ford, Peugeot och Saab. Den sistnämnda blev tack vare Blomqvist ett framgångsrikt stall. Som bevis för Blomqvists storhet inom Rallyvärlden blev han bland annat tilldelad motorprinsens medalj av prins Bertil av Sverige. Motorsportintresset verkar gå i arv inom Blomqvistklanen. Stig ärvde mycket av sitt intresse från sin motorfantast till far som även var hans kartläsare under de första åren. Blomqvists son Tom tycks även han följa sin pappas fotspår och har redan hunnit bli den yngsta någonsin att vinna Formula Renault UK då han tog hem titeln som 16-åring 2010.

Tony Rickardsson

moto11Den karismatiske Avestasonen Tony Rickardsson var under den största delen av sin karriär inom speedway en av de allra största. Med sex individuella VM titlar (som han dessutom tillsammans med Nya Zeeländaren Mauger innehar rekordet på) och sju SM titlar i bagaget anses han av många vara en av Sveriges absolut största motorsportstjärnor. Hans körstil brukar ofta benämnas som elegant, utmanande och kaxig, vilket förmodligen utöver talang och ihärdighet var en stor anledning till varför Rickardsson var så pass outstanding som han ändå var under sina gyllene år inom speedwayvärlden. Under sin karriär hann Rickardsson med att åka för sin hemklubb ”Masarna”, som han även blev mästare med 2000, och ”Valsarna”, med vilka han tog hem SM guld 1998. Sin första SM-titel fick han under sina första år med Stockholmsklubben ”Gamarna”. Rickardsson har dessutom tävlat på professionell nivå utomlands i Polen och Storbritannien. I bägge länderna blev han ligamästare tre gånger. Som ett bevis på sin storhet blev han för sina fantastiska framgångar 1999 tilldelad kanske svensk idrotts absolut finaste pris, nämligen Svenska Dagbladets bragdguld, och som gensvar för sin popularitet hos det svenska folket blev han 2005 tilldelad det hedersärade Jerringpriset, även kallat ”Folkets pris”. Rickardsson slutade att köra speedway på professionell nivå 2006, men har till viss del hållit sig kvar inom motorsporten på en mer amatörmässig nivå där han bland annat kör fyrhjuling.