{"id":27,"date":"2016-05-09T12:08:42","date_gmt":"2016-05-09T12:08:42","guid":{"rendered":"http:\/\/www.schwedenkreuz.se\/?page_id=27"},"modified":"2024-04-12T12:26:52","modified_gmt":"2024-04-12T12:26:52","slug":"roadracing","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/roadracing\/","title":{"rendered":"Roadracing"},"content":{"rendered":"

Det var i b\u00f6rjan av 90-talet som den h\u00e4r motorsporten b\u00f6rjade ta sig form. Som namnet avsl\u00f6jar handlade det om t\u00e4vlingar p\u00e5 helt vanliga v\u00e4gar. Det var en ytterst farlig sport i sin tidiga fas men har den senaste tiden en annan typ av s\u00e4kerhet d\u00e5 man i de flesta l\u00e4nder idag endast anv\u00e4nder fasta banor till t\u00e4vlingarna. H\u00e4r i Sverige besiktas alla t\u00e4vlingsbanor av Svemo<\/a> (f\u00f6rbundet) och varje klubb och f\u00f6rening som arrangerar t\u00e4vlingar m\u00e5ste s\u00e4kerhetsst\u00e4lla att alla regler (som \u00e4r tydligt framtagna) f\u00f6ljs.<\/p>\n

\"Roadracing\"Utrustning \u00e4r viktigt och f\u00f6rutom att motorcykeln m\u00e5ste vara av sporttyp och i ypperligt skick anv\u00e4nds skinnst\u00e4ll, handskar, rej\u00e4la st\u00f6vlar, ryggskydd och s\u00e5klart hj\u00e4lm. Det sker \u00e4ven en besiktning av alla f\u00f6rares utrustning och fordon inf\u00f6r varje t\u00e4vling. Rent generellt skiljer sig roadracingbanorna ganska rej\u00e4lt fr\u00e5n land till land. Banorna byggs dock upp p\u00e5 asfalt med syftet att beh\u00e5lla k\u00e4nslan av \u201dv\u00e4g\u201d s\u00e5 l\u00e5ngt det g\u00e5r. Man anv\u00e4nder allt fr\u00e5n kuperade delar till mjuka kurvor. Start och m\u00e5lg\u00e5ng sker p\u00e5 en raka s\u00e5 att bilarna kan accelerera rej\u00e4lt. F\u00f6rarna startar samtidigt utifr\u00e5n en typ av k\u00f6system som grundas p\u00e5 tidigare resultat (tid) och den som kommer f\u00f6rst i m\u00e5l med sin motorcykel efter ett best\u00e4mt antal kurvor vinner.<\/p>\n

MotoGP<\/h2>\n

MotoGP representerar den fr\u00e4msta kategorin inom motorcykelv\u00e4g racing p\u00e5 den internationella scenen, administrerad av F\u00e9d\u00e9ration Internationale de Motocyclisme (FIM). T\u00e4vlingsserien samlar v\u00e4rldens b\u00e4sta f\u00f6rare som t\u00e4vlar p\u00e5 toppmoderna motorcyklar fr\u00e5n framst\u00e5ende tillverkare som Yamaha, Honda, och Ducati. MotoGP-evenemang k\u00f6rs p\u00e5 legendariska banor \u00f6ver hela v\u00e4rlden, inklusive Silverstone i Storbritannien och Mugello i Italien. Formatet i MotoGP inkluderar tre klasser: MotoGP, Moto2, och Moto3, d\u00e4r varje klass specificerar olika motorstorlekar och regelverk. Detta skapar en sp\u00e4nnande och varierad t\u00e4vling d\u00e4r teknik och f\u00f6rarskicklighet st\u00e5r i centrum. Fansen f\u00f6ljer med sp\u00e4nning b\u00e5de p\u00e5 banorna och via globala s\u00e4ndningar, vilket g\u00f6r MotoGP till en av de mest popul\u00e4ra motorsporterna i v\u00e4rlden.<\/p>\n

Sponsring spelar en storl roll i MotoGP, d\u00e4r f\u00f6retag som spelbolag som Bwin, Red Bull och Monster Energy aktivt bidrar. Bwin, k\u00e4nt f\u00f6r sin verksamhet inom online casino och betting \u00e4r huvudsponsor f\u00f6r flera team enligt spelsajten\u00a0snabbacasinouttag.se<\/a> . Red Bull och Monster Energy, b\u00e5da stora akt\u00f6rer inom energidrycksindustrin, \u00e4r ocks\u00e5 framtr\u00e4dande sponsorer som st\u00f6djer olika team och evenemang inom serien. Deras engagemang bidrar inte bara till teamens framg\u00e5ng utan \u00e4ven till sportens \u00f6vergripande popularitet och synlighet. Genom dessa partnerskap, f\u00f6rknippas dessa varum\u00e4rken med en sport som \u00e4r synonym med hastighet, precision och sp\u00e4nning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det var i b\u00f6rjan av 90-talet som den h\u00e4r motorsporten b\u00f6rjade ta sig form. Som namnet avsl\u00f6jar handlade det om t\u00e4vlingar p\u00e5 helt vanliga v\u00e4gar. Det var en ytterst farlig sport i sin tidiga fas men har den senaste tiden en annan typ av s\u00e4kerhet d\u00e5 man i de flesta l\u00e4nder idag endast anv\u00e4nder fasta banor till t\u00e4vlingarna. H\u00e4r i Sverige besiktas alla t\u00e4vlingsbanor av…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":132,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":146,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/27\/revisions\/146"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/132"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}