{"id":22,"date":"2016-05-09T12:01:18","date_gmt":"2016-05-09T12:01:18","guid":{"rendered":"http:\/\/www.schwedenkreuz.se\/?page_id=22"},"modified":"2020-08-31T12:03:20","modified_gmt":"2020-08-31T12:03:20","slug":"rally","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/rally\/","title":{"rendered":"Rally"},"content":{"rendered":"

Rally \u00e4r en tuff och v\u00e4ldigt precisionskr\u00e4vande motorsport d\u00e4r bilarna indelas i olika klasser d\u00e4r motorsvaga \u00e4r f\u00f6r sig och specialbyggda bilar med h\u00f6g acceleration f\u00f6r sig. F\u00f6rarens kartl\u00e4sare spelar en otroligt viktig roll och det handlar mycket om teamwork och ett synkat samarbete d\u00e4r allt ska ske i sitt r\u00e4tta moment (f\u00f6rutom att l\u00e4sa kartan ska denne h\u00e5lla reda p\u00e5 tider). Rallyracens funktion\u00e4rer \u00e4r \u00e4ven de viktiga f\u00f6r att allting ska fungera smidigt och f\u00f6r att h\u00e5lla en h\u00f6g s\u00e4kerhet under loppen. Dessa ser till att alla tider noteras p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och s\u00e5 att alla regler f\u00f6ljs av b\u00e5de t\u00e4vlingsf\u00f6rare och publik.<\/p>\n

Rally i Sverige<\/h2>\n

\"Rally\"\u00c4ven om Sverige inte har haft den bredaste representationen av internationella f\u00f6rare inom motorsporten s\u00e5 kan vi faktiskt stoltsera med v\u00e4rldsm\u00e4stare i rallydisciplinen, Bj\u00f6rn Waldeg\u00e5rd och Stig Blomqvist<\/a>. Genom \u00e5ren har Sverige st\u00e5tt som arrang\u00f6r f\u00f6r massor av olika rallyrace och det kanske mest popul\u00e4ra \u00e4r det klassiska vinterrallyt (svenska rallyt) (l\u00e4nk till text om Svenska rallyt nedan) som g\u00e5r genom v\u00e4rmlandsskogarna omkring februarim\u00e5nad varje \u00e5r. SM i rally \u00e4r det k\u00e4nda Bergslagsrallyt (l\u00e4nk till text om Bergslagsrallyt nedan) ihop med Sydsvenska rallyt. Sverige har haft ett par v\u00e4rldsm\u00e4stare genom \u00e5ren och Stig Blomqvist (m\u00e4stare 1984) \u00e4r kanske den f\u00f6rare som gjort sig allra mest k\u00e4nd. \u00c4ven rallysporten har minskat de senaste \u00e5ren, mest troligt p\u00e5 grund av bristen av internationella f\u00f6rare, n\u00e5got det svenska motorf\u00f6rbundet jobbar f\u00f6r att f\u00f6r\u00e4ndra.<\/p>\n

Svenska rallyt (Rally Sweden)<\/h2>\n

Svenska rallyt \u00e4r Sveriges st\u00f6rsta rallyt\u00e4vling som ocks\u00e5 ing\u00e5r i det som kallas WRC (med enkla ord Rally-VM som best\u00e5r av diverse delt\u00e4vlingar). Plats f\u00f6r rallyt \u00e4r de v\u00e4rml\u00e4ndska skogarna med Hagfors som utg\u00e5ngspunkt. V\u00e4garna \u00e4r oftast smala och slingriga att ta sig fram p\u00e5 och de stundom ist\u00e4ckta v\u00e4garna kr\u00e4ver mycket skickliga och vana f\u00f6rare. F\u00f6rsta rallyt k\u00f6rdes redan 1950, den g\u00e5ngen p\u00e5 sommaren men har sedan 1965 k\u00f6rts som en vintert\u00e4vling i b\u00f6rjan av \u00e5ret. Det h\u00e4r \u00e5rets vinnare var fransmannen Sebasti\u00e9n Ogier som k\u00f6r f\u00f6r Volkswagen och n\u00e4sta \u00e5rs Svenska rally g\u00e5r av stapeln helgen den 11-14 februari.<\/p>\n

Bergslagsrallyt<\/h2>\n

Det har under tidiga \u00e5r arrangerats flera olika s\u00e5 kallade bilorienteringar i Bergslagens skogar och i och med dessa t\u00e4vlingar uppkom id\u00e9n om att samla arrang\u00f6rer f\u00f6r att g\u00f6ra en st\u00f6rre rallyt\u00e4vling i samma omr\u00e5de. Det f\u00f6rsta Bergslagsrallyt arrangerades i januari 1968 och Nora var orten som stod f\u00f6r b\u00e5de start och m\u00e5lg\u00e5ng. Sveriges rallym\u00e4stare Stig \u201dM\u00e4ster\u201d Blomqvist tog sin f\u00f6rsta seger i Bergslagsrallyt 1971 och n\u00e5gra \u00e5r senare hade han sin storhetstid med tre segrar i rad. P\u00e5 den h\u00e4r tiden hade rallyt blivit ett t\u00e4mligen stort intresse bland folk, bland annat s\u00e4ndes Bergslagsrallyt direkt p\u00e5 radio med engagerade kommentatorer. Detta \u00e5rs omg\u00e5ng av Bergslagsrallyt st\u00e4lldes in p\u00e5 grund av os\u00e4kra v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden men n\u00e4sta \u00e5rs Bergslagsrally, 2016, \u00e4r spikat och g\u00e5r av stapeln sista helgen i februari och det \u00e4r H\u00e4llefors som st\u00e5r f\u00f6r start och m\u00e5lg\u00e5ng.<\/p>\n

Rally i v\u00e4rlden<\/h2>\n

Ut\u00f6ver de race som ing\u00e5r i WRC runt om i v\u00e4rlden finns andra rallyn som anordnas av andra utomst\u00e5ende arrang\u00f6rer. Ett av v\u00e4rldens mest prestigefyllda rallyn \u00e4r Dakarrallyt som k\u00f6rs i ytterst sv\u00e5r terr\u00e4ng i Sydamerika. Rallyts str\u00e4ckor best\u00e5r av sv\u00e5rframkommen terr\u00e4ng utanf\u00f6r vanliga v\u00e4gar. Det kan exempelvis vara sanddynor eller stenmark. Till skillnad fr\u00e5n vanliga rallyn g\u00e5r Dakarrallyt inte lika mycket ut p\u00e5 fart utan h\u00e4r handlar det framf\u00f6r allt om mycket god f\u00f6rar- och kartl\u00e4sarkunskap och det \u00e4r av stor betydelse att ha ett skickligt team bakom sig eftersom att terr\u00e4ngen m\u00e5nga g\u00e5nger st\u00e4ller till stora problem. Svensken Freddy Kottulinsky vann Dakarrallyt i b\u00f6rjan av 80-talet och Sverige har bland annat gjort sig k\u00e4nt inom rallyv\u00e4rlden eftersom vi flera g\u00e5nger haft kvinnliga deltagande f\u00f6rare och kartl\u00e4sare. Bland flera kan till exempel den folkk\u00e4ra Tina Th\u00f6rner n\u00e4mnas som deltog som kartl\u00e4sare och kom tv\u00e5a 2006.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rally \u00e4r en tuff och v\u00e4ldigt precisionskr\u00e4vande motorsport d\u00e4r bilarna indelas i olika klasser d\u00e4r motorsvaga \u00e4r f\u00f6r sig och specialbyggda bilar med h\u00f6g acceleration f\u00f6r sig. F\u00f6rarens kartl\u00e4sare spelar en otroligt viktig roll och det handlar mycket om teamwork och ett synkat samarbete d\u00e4r allt ska ske i sitt r\u00e4tta moment (f\u00f6rutom att l\u00e4sa kartan ska denne h\u00e5lla reda p\u00e5 tider). Rallyracens funktion\u00e4rer \u00e4r…<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":130,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"categories":[],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/22"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=22"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/22\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":131,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/22\/revisions\/131"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/130"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=22"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=22"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.schwedenkreuz.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=22"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}